Escoles

Un total de 450 alumnes de 3r de primària de 12 escoles del Baix Camp i Tarragonès han participat en la IV trobada del projecte “Escacs a l’escola” d’aquestes comarques. Aquest curs, l’alt nombre d’alumnes participants ha fet que l’acte se celebrés repartit en dos municipis diferents: Tarragona (el dia 9 de maig al complex educatiu de la Laboral) i Reus (el dia 10 de maig, a La Llotja).

Els infants s’han trobat per practicar l’esport que aprenen a les seves escoles sota el paraigües del projecte “Escacs a l’escola” del Departament d’Ensenyament, el qual té el lema “observo, penso i jugo” i compta amb la col·laboració de la Federació Catalana d’Escacs i les Universitats de Girona i Lleida.

No obstant, en aquestes trobades també hi han col·laborat els Serveis Educatius del Tarragonès, l’Ajuntament de Reus i els Consells Esportius del Tarragonès i del Baix Camp, però cal destacar sobretot la implicació dels mestres de les escoles participants, els quals han estat els organitzadors de la trobada i aposten pels escacs en horari lectiu, com a eina educativa.

Les escoles participants han estat les següents: Escola Ponent (Tarragona), Sant Bernat Calvó (Vila-seca), Escola Salou, Escola La Canonja, Escola Misericòrdia (Reus), Escola la Vitxeta (Reus), Escola Marià Fortuny (Reus) Escola General Prim (Reus), Escola Josep Fusté (Alforja), Escola Ramon Sugrañes (Almoster), Escola Josep Maria Soler i Gené (Montbrió) i Col·legi Sant Rafael (La Selva del Camp). 

El passat dia 2 de setembre es va dur a terme una reunió de 16 dels formadors del projecte "Escacs a l'Escola" a la seu de la Federació Catalana d'Escacs. Els 16 assistents, els quals imparteixen els cursos de formació per a mestres de la iniciativa en qüestió, van fer una valoració del curs passat i van tractar diferents temes per tal de millorar i organitzar aquesta formació de cara al curs escolar que tot just ara comença.

Recordem que durant l'any passat es van realitzar 37 cursos de 20 hores en 23 seus diferents de les quatre províncies catalanes, repartits en tres nivells diferents: esc1, esc2 i esc3.

Aquest dijous, 4 de maig, s'ha dut a terme als espais de l'antiga Llotja de la Cambra de Comerç  de Reus la 3ª edició de la “Trobada Escolar d'Escacs”, en la qual han participat 320 alumnes de 3r de Primària de 9 centres educatius del Baix Camp i el Tarragonès que participen al projecte “Escacs a l’escola”.

La jornada s'ha realitzat entre les 9:45 i les 12:00 h, amb un descans a les 10:45 h en què s'ha fet una foto de família dels participants a la plaça Prim. Les escoles participants en aquesta trobada han estat les següents: La Vitxeta, Misericòrdia i Marià Fortuny de Reus; Ponent de Tarragona; Ramon Sugranyes d'Almoster; Salou de Salou; Sant Bernat Calvó de Vila-seca; Josep Fuster d'Alforja i Sant Rafael de la Selva del Camp.

La trobada, organitzada pels propis mestres de les escoles participants en coordinació amb la Regidoria d'Ensenyament i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, també ha comptat amb la col·laboració del Consell Esportiu del Baix Camp i la Federació Catalana d'Escacs.

El proper dia 18 de març se celebraran les III Jornades d'Escacs i Educació a la Facultat d'Educació i Psicologia de la Universitat de Girona amb l'objectiu de compartir experiències d’escoles que participen en el projecte “Escacs i escola" i de reflexionar sobre aspectes relacionats amb educació i escacs.

III Jornades Escacs i Educació

El 20 de novembre Esteban Jaureguízar va dur a terme un taller d'escacs adreçat a monitors i mestres a l'Espluga de Francolí, sota l'organització de la Federació Catalana d'Escacs. El taller, el qual va durar tot el dia, va comptar amb 25 participants.

L'experiència va ser molt positiva i els assistents van gaudir al llarg de tota la jornada amb reflexions i converses sobre l'educació i el joc, però sobretot amb la pràctica d'un ampli repertori de de jocs que de ben segur els seran molt útils en la seva tasca com a docents d'escacs.

 

El passat dissabte 19 de novembre l’Observatori d’Escacs i Educació i la Federació Catalana d’Escacs van organitzar “El Taller de didàctica dels escacs”, a càrrec de l’especialista argentí resident a l’Uruguai Esteban Jaureguizar, amb l’assistència de 62 persones pertanyents tant al món educatiu com al món federat dels escacs.

El mateix taller es va dur a terme el diumenge, dia 20 de novembre, a l'Espluga de Francolí on van assistir una trentena de persones relacionades amb els mateixos móns.

 

 

 

Currículum:

  • Coordinador del Programa “Ajedrez para la Convivencia” del Ministeri d’Educació i Cultura de l’Uruguai
  • Responsable del Programa “Ajedrez UdelaR” de la Universitat de la República de l’Uruguai
  • Vicepresident de la Federació Uruguaia d’Escacs
  • Autor del vídeo joc educatiu “ajedrez y Leyendas” del Pla “CEIBAL” de l’Uruguai
  • Director de la columna “El ajedrez escolar” de la revista Peón de Rey del GM Miguel Illescas

Diumenge 20 de novembre de 2016

“Taller de didàctica dels Escacs”

a càrrec del Sr. Esteban Jaureguízar.

  • Jugar con el ajedrez antes del ajedrez
  • Dinámicas grupales participativas
  • Heterodoxia en los problemas de ajedrez: distintas alternativas para pensar 
  • Problemas relato, todo un campo para la fantasía 
  • Proyectos interdisciplinarios

Horari:

Recepció assistents 9:30-10 h.
Inauguració taller 10-10’15 h.
1ª sessió 10’15-11’45 h.
Pausa cafè 11’45-12’15 h.
2ª sessió 12’15-14 h.

Llegeix més...

Dissabte 19 de novembre de 2016

“Taller de didàctica dels Escacs”

  • Jugar con el ajedrez antes del ajedrez
  • Dinámicas grupales participativas
  • Heterodoxia en los problemas de ajedrez: distintas alternativas para pensar
  • Problemas relato, todo un campo para la fantasía
  • Proyectos interdisciplinarios

Ponent Sr. Esteban Jaureguizar

Llegeix més...

Hi han participat 7 escoles del Baix Camp i Tarragonès que utilitzen els escacs com a eina educativa, dins l’horari lectiu.

Aquest dimecres 18 de maig s’ha celebrat la II Trobada d’Escacs a l’Escola entre centres educatius del Baix Camp i Tarragonès que participen al projecte Escacs a l’Escola per tercer curs consecutiu.

Llegeix més...

Cada vez es más frecuente el uso del juego ajedrez para motivar, incentivar y educar a los niños.

Las capacidades para jugar ajedrez son muchas: concentración, análisis, capacidad de decisión, memoria, superación y pensamiento analítico, entre otros. Estimularlos en edades tempranas, ayuda a un desarrollo focalizado y presenta un incremento en el coeficiente intelectual. Hoy en día es utilizado en varios países del mundo, entre ellos España, donde recientemente un grupo de profesionales ganó el premio  London Chess Conference por su proyecto de implementar el ajedrez al tratamiento de niños con hiperactividad. En 1995 la UNESCO  recomendó a los países miembro incorporarlo como materia educativa para niveles primarios y secundarios.

El jugar ajedrez conlleva de muchas habilidades intelectuales, las cuales se recomiendan desarrollar en niños y adolescentes. La utilización de la memoria, por ejemplo, ayuda a retener información y luego recordarla. Aunque se implemente en el juego, es una habilidad que puede aplicarse luego en otras áreas. En especial a la hora de estudiar, su cerebro estará "entrenado" para retener datos. Al igual que la estrategia a utilizar en el juego, la cual les permitirá trabajar las zonas del cerebro que tienen que ver con el pensamiento lógico-matemático. De esta forma tendrán la capacidad de desarrollar mejor la forma en que se enfrentan y resuelven problemas.  El alumno podrá evaluar cuál es la opción correcta y a partir de allí tomar una decisión acertada. Ya sea para mover una pieza, realizar un problema de matemáticas o decidir su carrera profesional.

Los profesionales aseguran que el jugar ajedrez refuerza la capacidad de concentración, favoreciendo a muchos niños y adolescentes que sufren por el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). La observación y el análisis minucioso que representa una partida de ajedrez incrementa la concentración de los jugadores, en este caso los alumnos. En el caso de los niños con TDAH, además de ayudarlos a concentrarse, reduce el uso de medicación. Sin embargo, el ajedrez no es para todos los niños. Existen casos severos donde el juego no realiza muchas modificaciones en sus capacidades, pero sirve para que se relacionen con sus pares y se diviertan.

Aunque los fines son educativos, el hecho de que cada partida es un nuevo reto asegura un aumento de autoestima en los niños y adolescentes que lo practican. Cada vez estará más entusiasmado por ganar y ese afán de superarse le traerá muchos beneficios para su educación. Al fallar en una clase sabrá que puede superarse, por ejemplo. La reflexión, la autocrítica, la planificación y la prevención también serán habilidades puestas en práctica que les traerán beneficios a la hora de estudiar. Al interpretar cada situación con detenimiento los alumnos se sentirán más confiados para realizar tareas, evaluando factores y entendiendo las complicaciones.

(Article publicat a Universia.net el 29 d'abril de 2016)