Sembla que els escacs entraran a l'educació primària més enllà de la bona voluntat dels pares i les mares que apunten els nens a les activitats extraescolars o de la bona disposició dels centres que programen defenses sicilianes en hores de lleure. Tant si són una assignatura obligatòria com de lliure configuració, o si serveixen com a reforç per estudiar matemàtiques, que els escacs entrin a l'ensenyament per la porta oficial és una gran notícia. Ja hi ha experiències en aquest sentit, com la del programa Escacs a l'Escola que es fa a través de l'Observatori d'Escacs de la UdG i de la federació catalana d'escacs. Els resultats, com informava fa uns dies EL PERIODICO, són extraordinaris. Augmenta la concentració dels alumnes i la seva capacitat reflexiva i, encara que sembli mentida, la de treball en equip. Els escacs, com afirma Josep Serra, un dels impulsors de la iniciativa, serveixen per adquirir «hàbits de vida i valors fonamentals, com el fet de ser responsable de les decisions que prens». Serra, com a bon jugador, destaca un d'aquests valors, «clarament en retrocés en el món d'avui»: la paciència. L'acostament lent i persistent, pensat i racional, a la resolució d'un problema.

En un tauler, tot depèn de tu. Sempre hi ha una sortida. O una possibilitat de tornar-hi, de no defallir. De fet, que a l'escola hi hagi classes d'escacs no és una decisió educativa, sinó un argument d'índole moral.

Josep M. Fonalleras

El Periodico de Catalunya, 18 de febrer de 2015

El col·legi Magòria de Barcelona fa quaranta anys que va introduir el joc a l'aula. L'assignatura complementa el projecte educatiu del centre i els ajuda a obtenir bons resultats en les competències bàsiques

Nens de l'escola Magòria jugant una partida d'escacs a la biblioteca del centre

Tot just entrar-hi ja s'intueix que l'escola Magòria, de Barcelona, té una relació especial amb els escacs. El terra del vestíbul és quadriculat, blanc i negre, i no es tracta d'una elecció estètica, sinó de tenir a mà un tauler per a les peces gegants que ells mateixos han confeccionat. “Els escacs són a l'escola des de fa quaranta anys –explica el director del centre, Jaime González–. Els primers anys es feia de manera molt amateur i, des de fa quinze o setze anys, tenen tractament d'assignatura, amb dues sessions de mitja hora a la setmana.”

Llegeix més...

Ajedrez en la escuela Les Aigües de Cardedeu.

Hay quien define el ajedrez como «la gimnasia del cerebro», porque quien lo practica no solo pasa un buen rato y se entretiene, sino que también ejercita y desarrolla sus capacidades cognitivas. "La diferencia es que, en este caso, el músculo que se estimula no es propiamente un músculo", precisa Pablo Martín Peré, el político mallorquín entusiasta de este deporte mental que la semana pasada defendió en el Congreso de los Diputados su reconocimiento como materia escolar. En su apasionada intervención parlamentaria, Martín Peré mencionó algunas experiencias ya en marcha en España, como las que se han implantado en colegios de ciudades como Bilbao y en los de comunidades como Cantabria y Catalunya y -con menor intensidad-, en Aragón, Galicia y Extremadura.

Llegeix més...

El ajedrez ha conseguido poner de acuerdo a todos los partidos políticos
Alumnos de primaria juegan partidas de ajedrez en clase de matemáticas

En un país donde es rarísimo que los partidos políticos coincidan en algo, cabe preguntarse qué tiene el ajedrez para lograrlo, y además en periodo de precampaña electoral. Hay muchas razones de peso, y con sólida base científica para explicar ese consenso. Y se pueden resumir en diez:

Llegeix més...

El ajedrez como asignatura es desde hoy uno de los poquísimos asuntos que concitan el acuerdo unánime de los partidos políticos españoles
 

Niños compiten en el Campeonato de Ajedrez de Expourense

El ajedrez como asignatura es desde hoy uno de los poquísimos asuntos que concitan el acuerdo unánime de los partidos políticos españoles. La Comisión de Educación del Congreso de los Diputados ha decidido “instar al Gobierno a implantar el programa Ajedrez en la Escuela en el sistema educativo español, de acuerdo con las recomendaciones del Parlamento Europeo”.

Llegeix més...

Els centres educatius que ja apliquen el programa valoraran les seves experiències

La UdG dedica una jornada a l´ús dels escacs com a eina educativa a l´escola

GIRONA | P.T.V. L´aplicació dels escacs a l´educació serà l´objecte d´una jornada que la Universitat de Girona estrenarà aquest divendres i dissabte, amb l´objectiu de difondre el projecte que ha introduït aquest esport a l´escola i compartir-ne les experiències. Darrere l´organització d´aquesta iniciativa hi ha l´observatori «Escacs i Educació» de la UdG, la Facultat d´Educació i Psicologia i l´Institut de Ciències de l´Educació Josep Pallach.

 

El doctor Claudi Alsina pronunciarà la lliçó inaugural de la jornada, divendres a dos quarts de 7 de la tarda, titulada «Escac i mat a les matemàtiques avorrides. La matemàtica recreativa i el seu llegat docent».

El projecte i les experiències

Però el gruix de la jornada es desenvoluparà l´endemà, dissabte, amb tres presentacions –a partir de dos quarts de 10 del matí– i una taula rodona final –que acabarà a les 2 del migdia–. El primer projecte que es donarà a conèixer és el que ha motivat la jornada, «Escacs a l´escola», del qual s´analitzarà el paper d´aquest esport com a eina educativa. La presentació anirà a càrrec del doctor Josep Callís, la doctora Carme Saurina i Josep Serra.

Tot seguit –i estructurat en dos blocs–, escoles que participen en el programa «Escacs a l´escola» presentaran les seves experiències. Finalment, Oriol Ripoll, Marta Amigó i els grans mestres d´escacs Àlvar Alonso i Lluís Comas participaran en una taula rodona que girarà al voltant de les experiències de les escoles que han participat en el projecte, així com també de la relació entre escacs i educació.

El Departament d´Ensenyament de la Generalitat, els ajuntaments de Girona i Banyoles, la Federació Catalana d´Escacs i la Universitat de Lleida col·laboren en la I Jornada d´experiències d´escacs i educació: desenvolupament de competències a través del joc.

Diari de Girona, 13-01-2015