La Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona va acollir els dies 29 i 30 de gener la II Jornada d’experiència d’escacs i educació organitzada per l’Observatori d’Escacs i Educació i l’Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach de la Universitat de Girona, amb la col·laboració de la Federació Catalana d’Escacs, del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Girona.

Aquesta activitat de l’Observatori, que està inclosa en el Pla de Formació del Departament d’Ensenyament, té per objectiu donar a conèixer el projecte Escacs a l’Escola, projecte que permet treballar els efectes beneficiosos dels escacs, com ara la concentració, la memòria, les habilitats lingüístiques o el càlcul mental, fomentar l’intercanvi d’idees i compartir experiències realitzades pels i les mestres d’escoles que participen en el projecte i aprofitar la trobada per analitzar i reflexionar sobre aspectes relacionats amb educació i escacs.

La sessió inaugural va tenir lloc el divendres i hi van participar activament la Dra. Carme Saurina, directora de l’Observatori “Escacs i educació” de la UdG, el Dr. David Brusi en representació del rector de la UdG, la Sra. Montserrat Payés, cap del servei d’Ordenació Curricular d’Educació Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament i el Sr. Josep Serra, vicepresident primer de la Federació Catalana d’Escacs.

La conferència inaugural de la Jornada amb el títol “Què és això que anomenem gamificació?” va ser impartida per Pere Cornellà, mestre, pedagog i tècnic de l’ICE de la UdG.

 

El dissabte es van dur a terme un total de 8 presentacions d’experiències que tractaven de temes tan diversos com la construcció d’un escaquer gegant al pati, els escacs a l’escola rural, els escacs i els deficients visuals o l’ús de les TIC, entre d’altres.

 

Exposició de taulers gegants

En aquesta segona edició hi van participar una cinquantena de persones, i com a novetat cal destacar la realització de dos tallers pràctics, impartits pels formadors Josep Serra i Marta Amigó, els quals van tenir molt bona acollida i valoració per part dels assistents, i una exposició de llibres i materials d’escacs.

 

El passat dissabte 16 de maig l'escola Misericòrdia de Reus es va omplir de joves escaquistes per dur a terme la 1a Trobada d'Escacs Escolars emmarcada dins el projecte "Escacs a l'Escola" al Camp de Tarragona.

L'activitat, la qual va ser iniciativa d'un grup de mestres que assisteixen a la formació al CRP de Reus, va ser un èxit de participació, arribant a 160 participants procedents de 14 escoles diferents.

Degut a l'alt nombre de participants, es van fer 3 grups de jugadors per jugar partides d'escacs: un per als alumnes de 1r de primària, un altre per als de 2n i un últim grup per als alumnes de 3r a 6è. També es van habilitar taulers perquè alguns nens i nenes de P5 puguessin fer partides de peons.

Read more...

Practicar ajedrez mejora las notas en matemáticas y lectura. El campeón español sub 18 era revoltoso y rebelde en clase hasta que se enganchó al tablero.
El profesor Antonio Jiménez, en una de las clases de ajedrez
Read more...

Tres niños visitan la exposición paralela a las III Jornadas de Ajedrez Infantil de Sabadell.

Capacitar a docentes para impartir ajedrez en horario lectivo de Primaria con fines pedagógicos (no deportivos). Es la prioridad más urgente para satisfacer la demanda creada, a pesar de que la decisión del Congreso de los Diputados el 11 de febrero no será vinculante mientras no la ratifiquen las Comunidades Autónomas (CC. AA). Así se ha constatado en las III Jornadas de Ajedrez Infantil de Sabadell, clausuradas este domingo.

Read more...

La reciente decisión unánime del Congreso de los Diputados en favor del ajedrez como asignatura genera una gran demanda de información y debate. La primera oportunidad de satisfacerla se producirá la próxima semana en Sabadell (Barcelona): las III Jornadas de Ajedrez Infantil   incluirán la presencia de prominentes expertos españoles. La asistencia será gratuita.

Cartel de las jornadas de ajedrez infantil en Sabadell

“Lo que ha decidido la Comisión de Educación del Parlamento español obliga al mundo del ajedrez a tomarse este asunto muy en serio, fijar criterios y hacer las cosas bien. En Cataluña ya hemos acumulado una experiencia importante sobre ajedrez pedagógico, y estas jornadas servirán para compartirla y aclarar dudas”, explica Pere Reginaldo, director de la organización y presidente del Club de Ajedrez Sociedad Coral Colón, de Sabadell.

Read more...

Es la única cuestión en la que todos los políticos han conseguido ponerse de acuerdo. Fue una decisión unánime por parte de todos los partidos del arco parlamentario. PP, PSOE, IU, CiU, PNV, UPyD, BNG y Foro Asturias votaron a favor de instar al Gobierno a promover el ajedrez en los colegios como herramienta pedagógica para mejorar la educación.

Este poder de cohesión política del ajedrez puede venir, quizás, de su carácter democrático, ya que una vez terminada la partida tanto el rey como la reina y los peones vuelven a descansar a la misma caja. O quizás la magia del tablero emerge de una naturaleza sobrehumana, porque, como dijo el genial jugador Alekhine, "alguna vez los hombres debieron ser dioses, si no no hubieran sido capaces de inventar el ajedrez".

Read more...