El passat 23 de setembre la Universitat de Lleida i els Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament a Lleida van dur a terme la presentació del projecte “Escacs a l’escola” per aquest curs escolar a les Terres de Lleida.

L’acte, el qual es va dur a terme a les instal·lacions de la UdL, va constar d’unes partides simultànies d’escacs a càrrec del GM Josep Oms amb estudiants de la UdL i alumnes de l’escola Sant Jaume – Les Heures de Lleida i va comptar amb la presència de la Sra. Maria Pau Cornadó, degana de la facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, el Sr. Miquel Àngel Cullerés, director dels Serveis Territorials d’Ensenyament, i la Sra. Marta Amigó en representació de la Federació Catalana d’Escacs.

En acabar l’acte, es va explicar el projecte als mitjans de comunicació presents i la Sra. Cornadó també va anunciar que aquest curs la UdL oferirà als seus alumnes una assignatura transversal sobre escacs.

Durant la mateixa setmana, les escoles Sant Josep de Calassanç (Lleida), Francesc Feliu (Aitona), Pràctiques I (Lleida) i La Noguera (Balaguer) van dur a terme activitats relacionades amb els escacs per tal de difondre aquesta pràctica.

Quantificar si practicar escacs s'associa significativament a la millora del rendiment acadèmic en disciplines com l'enginyeria, les matemàtiques, la ciència i la tecnologia -el que s'anomena nucli curricular STEM-, és l'objectiu d'una recerca que té previst posar en marxa enguany la Càtedra d'Escacs, Educació i Desenvolupament Cognitiu de la Universitat de Lleida.

Àngel Blanch, director d'aquesta càtedra de la qual també en forma part la Universitat de Girona, ha explicat que es farà un estudi pilot entre uns 1.500 alumnes de Secundària de Lleida per mesurar si la pràctica d'aquest esport té una incidència clara en el rendiment acadèmic de les matèries anteriorment esmentades.

La recerca, que compta amb un ajut de la Diputació de Lleida, es farà en col·laboració amb el Departament d'Ensenyament, amb qui la UdL ha d'acabar de perfilar, entre d'altres, l'àmbit territorial de l'estudi i el nombre de participants.

Aquesta recerca servirà de punt de partida per a un estudi més ampli que consistirà en mesurar quina haurà estat la incidència de la pràctica dels escacs en el rendiment acadèmic dels escolars de primària que actualment segueixen el programa "Els escacs a l'Escola" quan arribin a Secundària.

"Els escacs a l'Escola", és un programa iniciat el curs 2012-2013, impulsat pel departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, les universitats de Lleida i Girona, i la Federació Catalana d'Escacs. Es tracta d'introduir aquest joc a les escoles d'infantil i primària com a eina educativa per a desenvolupar competències, valors i habilitats.

Avui, la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, ha acollit la presentació del projecte per al curs 2014-2015, amb una partida simultània d'alumnat de primària del Col·legi Sant Jaume-Les Heures i d'estudiants universitaris amb el gran mestre internacional d'escacs, Josep Oms.

També hi han assistit, el delegat del serveis territorials d'Ensenyament a Lleida, Miquel Àngel Cullerés, la degana de la facultat, Maria Pau Cornadó, docents del Col·legi Sant Jaume-les Heures i de la Federació Catalana d'Escacs.

Coincidint amb l’inici del curs escolar, el Departament d’Ensenyament ha obert l’oferta de cursos de formació per al professorat per aquest curs 2014/15, entre els quals s’hi troben un total de 25 cursos adreçats als mestres dels centres educatius que formen part del projecte “Escacs a l’Escola”.

Els cursos, els quals són de 15 hores presencials al nivell 1 (adreçat als mestres que inicien aquest curs la formació) i de 15 hores semipresencials als nivells 2 i 3 (adreçats als mestres que ja van començar la formació fa 2 o 3 cursos escolars), estan repartits per diferents comarques de la geografia catalana.

En total, són 14 les poblacions que acullen la formació: Granollers, Cardedeu, Sant Celoni, Mataró, Girona, Figueres, El Vendrell, Valls, Reus, Montblanc, Roquetes, Tortosa, Tàrrega i Lleida.  

La Federació Catalana d’Escacs (la qual forma part del conveni amb el Departament d’Ensenyament, conjuntament amb la Universitat de Girona i la Universitat de Lleida), s’ha encarregat de coordinar-los i elaborar els temaris de continguts corresponents.

El curs passat, 220 mestres de primària van participar en aquesta formació, la qual comença a l’octubre i acaba al maig, i es preveu que aquest número augmenti aquest curs.

Acticle publicat el dia 25/6/14 a Nació Digital. Autor: redacció, Artur Tallada.

Els entesos diuen que, d’aquí a poc anys, l’aprenentatge serà cada vegada més a través del joc. Segons diuen, és amb el joc on ens sentim més lliures en la presa de decisions i on ens atrevim a experimentar i provar solucions que, segurament, no posaríem en pràctica a la vida real. Dit d’una altra manera, el joc és joc, i, si errem la jugada, el risc i les seves conseqüències estan sota control. Aquest aprenentatge basat en el joc ja té, fins i tot, nom: es diu gamificació.


Read more ...

El curs 2012-2013 es va avaluar l’experiència a partir d’unes enquestes passades als alumnes de primer de primària de les escoles que formaven part del projecte i a dues escoles que no en formaven part i que van actuar com escoles control. Aquestes enquestes es van passar al començament i a l’acabament de l’experiència, és a dir, el mes de gener i el mes de maig/juny. L’estudi va consistir en fer una anàlisi amb dades aparellades que mesurava el progrés dels alumnes en diferents disciplines que es va presentar a Sabadell el passat mes de febrer.

Aquest curs 2013-2014 s’ha actuat en dues direccions. Per una banda, s’ha passat una enquesta als mestres que han aplicat el projecte fent més èmfasis als que ho aplicaven per segon any consecutiu. Per altra banda, s’ha passat una enquesta als alumnes de primer de primària d’una selecció de vint-i-cinc escoles que formen part del projecte i a un nombre similar que no en formen part, com escoles control. L’enquesta es tornarà a passar a l’acabament del curs 2014-2015, quan els alumnes hagin fet segon de primària. Aquest curs, per tant, hem incrementat el nombre d’escoles per fer un estudi més representatiu de la realitat del nostre país.

Aquesta recerca està conduïda per la Universitat de Girona dins el marc de la Càtedra d’Escacs, Educació i Desenvolupament Cognitiu de la Universitat de Lleida.

Com ja vam comentar en un passat article, podem utilitzar els escacs com a motivació per escriure contes, rodolins, poesies... i tot això tant pot ser a l'àrea de llengua catalana, castellana com anglesa. A continuació us deixem una bonica poesia sobre l'Alfil.

Poesía del Alfil
El alfil es una pieza
Con chichón en la cabeza.
Sólo bebe agua.
No bebe cerveza.
Su Mamá le ha pedido
Ir por la diagonal.
Si cambia de color
Se habrá portado mal.

Nicola Lococo

Definir i clarificar els mots que utilitzem és important, per això iniciem la terminologia amb aquests dos conceptes. També la introduïm en castellà i en anglès.

Escacs = Esport practicat amb trenta-dues peces movibles sobre un escaquer, que consisteix a intentar fer mat al rei contrari segons unes normes establertes.

En castellà: ajedrez

En anglès: chess

Escaquer = Tauler quadrat dividit en seixanta-quatre caselles blanques i negres, o de dos colors contrastats, disposades alternativament a raó de vuit per costat.

També en català: tauler d’escacs

En castellà: tablero de ajedrez

En anglès: chessboard