Coincidint amb l’inici del curs escolar, el Departament d’Ensenyament ha obert l’oferta de cursos de formació per al professorat per aquest curs 2014/15, entre els quals s’hi troben un total de 25 cursos adreçats als mestres dels centres educatius que formen part del projecte “Escacs a l’Escola”.

Els cursos, els quals són de 15 hores presencials al nivell 1 (adreçat als mestres que inicien aquest curs la formació) i de 15 hores semipresencials als nivells 2 i 3 (adreçats als mestres que ja van començar la formació fa 2 o 3 cursos escolars), estan repartits per diferents comarques de la geografia catalana.

En total, són 14 les poblacions que acullen la formació: Granollers, Cardedeu, Sant Celoni, Mataró, Girona, Figueres, El Vendrell, Valls, Reus, Montblanc, Roquetes, Tortosa, Tàrrega i Lleida.  

La Federació Catalana d’Escacs (la qual forma part del conveni amb el Departament d’Ensenyament, conjuntament amb la Universitat de Girona i la Universitat de Lleida), s’ha encarregat de coordinar-los i elaborar els temaris de continguts corresponents.

El curs passat, 220 mestres de primària van participar en aquesta formació, la qual comença a l’octubre i acaba al maig, i es preveu que aquest número augmenti aquest curs.

Acticle publicat el dia 25/6/14 a Nació Digital. Autor: redacció, Artur Tallada.

Els entesos diuen que, d’aquí a poc anys, l’aprenentatge serà cada vegada més a través del joc. Segons diuen, és amb el joc on ens sentim més lliures en la presa de decisions i on ens atrevim a experimentar i provar solucions que, segurament, no posaríem en pràctica a la vida real. Dit d’una altra manera, el joc és joc, i, si errem la jugada, el risc i les seves conseqüències estan sota control. Aquest aprenentatge basat en el joc ja té, fins i tot, nom: es diu gamificació.


Leer más...

El curs 2012-2013 es va avaluar l’experiència a partir d’unes enquestes passades als alumnes de primer de primària de les escoles que formaven part del projecte i a dues escoles que no en formaven part i que van actuar com escoles control. Aquestes enquestes es van passar al començament i a l’acabament de l’experiència, és a dir, el mes de gener i el mes de maig/juny. L’estudi va consistir en fer una anàlisi amb dades aparellades que mesurava el progrés dels alumnes en diferents disciplines que es va presentar a Sabadell el passat mes de febrer.

Aquest curs 2013-2014 s’ha actuat en dues direccions. Per una banda, s’ha passat una enquesta als mestres que han aplicat el projecte fent més èmfasis als que ho aplicaven per segon any consecutiu. Per altra banda, s’ha passat una enquesta als alumnes de primer de primària d’una selecció de vint-i-cinc escoles que formen part del projecte i a un nombre similar que no en formen part, com escoles control. L’enquesta es tornarà a passar a l’acabament del curs 2014-2015, quan els alumnes hagin fet segon de primària. Aquest curs, per tant, hem incrementat el nombre d’escoles per fer un estudi més representatiu de la realitat del nostre país.

Aquesta recerca està conduïda per la Universitat de Girona dins el marc de la Càtedra d’Escacs, Educació i Desenvolupament Cognitiu de la Universitat de Lleida.

Com ja vam comentar en un passat article, podem utilitzar els escacs com a motivació per escriure contes, rodolins, poesies... i tot això tant pot ser a l'àrea de llengua catalana, castellana com anglesa. A continuació us deixem una bonica poesia sobre l'Alfil.

Poesía del Alfil
El alfil es una pieza
Con chichón en la cabeza.
Sólo bebe agua.
No bebe cerveza.
Su Mamá le ha pedido
Ir por la diagonal.
Si cambia de color
Se habrá portado mal.

Nicola Lococo

Definir i clarificar els mots que utilitzem és important, per això iniciem la terminologia amb aquests dos conceptes. També la introduïm en castellà i en anglès.

Escacs = Esport practicat amb trenta-dues peces movibles sobre un escaquer, que consisteix a intentar fer mat al rei contrari segons unes normes establertes.

En castellà: ajedrez

En anglès: chess

Escaquer = Tauler quadrat dividit en seixanta-quatre caselles blanques i negres, o de dos colors contrastats, disposades alternativament a raó de vuit per costat.

També en català: tauler d’escacs

En castellà: tablero de ajedrez

En anglès: chessboard

Aquest estiu diverses entitats han apostat per introduir els escacs en la seva oferta formativa per als mestres.

A les iniciatives de l’organització de cursos per part de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i de la Universitat de Girona hi hem d’afegir una formació de 6 hores de durada que oferirà la Fundació Escola Cristiana de Catalunya.

L’activitat, titulada “L’ús didàctic dels escacs”, es durà a terme a Barcelona el dia 30 de juny, de 9h. a 15h., i està adreçada a mestres i professors de totes les etapes educatives.

Per a més informació, podeu consultar a l' adreça web.

La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació que organitza l’escola d’estiu de la Universitat de Girona oferirà un curs d'escacs adreçat a tot professional de l’ensenyament, independentment del nivell de l’ensenyament, i a tota persona que estigui interessada en el tema.

El curs porta per títol “Curs d’estiu en escacs, una eina educativa”, es durà a terme les tardes dels dilluns, dimarts, dimecres i dijous des del 7 al 17 de juliol i tindrà una durada de 30 hores. Hi ha la possibilitat que hom es matriculi i faci 15 de les 30 hores, és a dir, una setmana. El curs oferirà als participants la possibilitat de familiaritzar-se amb el món dels escacs i diferents activitats per treballar-los a l'escola, incidint així en l'adquisició de dominis matemàtics, lingüístics i hàbits socials.

El curs serà reconegut pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Per tenir informació més detallada sobre l'activitat podeu adreçar-vos al web dels organitzadors

 

L'Associació de Mestres Rosa Sensat oferirà un curs d'escacs adreçat a mestres de Primària dins el marc l'Escola d'Estiu d'aquest any, la qual celebra la 49a edició i té com a tema principal “La societat canvia. I l'escola?”.

El curs, el qual porta per títol “Escacs, un recurs per millorar l’aprenentatge”, es durà a terme els matins de l'1 al 4 de juliol, tindrà una durada de 15 hores de classe (12 de presencials) i oferirà als participants la possibilitat de familiaritzar-se amb el món dels escacs i diferents activitats per treballar-los a l'escola, incidint així en l'adquisició de dominis matemàtics, lingüístics i hàbits socials.

El curs està reconegut pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Per tenir informació més detallada sobre l'activitat podeu adreçar-vos a la web dels organitzadors.

Un total  de 104 escoles catalanes -cap d'Osona i el Ripolles- han indos els escacs coma eina educativa en horari lectiu  deis alumnes de Primaria. El projecte es
diu "Escacs a l'escola" i els objectius que persegueix són exercitar la memoria, aprendre a resoldre problemes i aprendre decisions, treballar la capacitat de concentració i en la part més teorica s'estudien les diferents tipologies de textos  o conceptes matematics. Tot aixo a banda d'aprendre el moviment de les peces i les normes  basi­ques d'aquest joc.
A primer  de Primaria es treballen una hora a la setmana de gener a juny, a 2n es fa una hora setmanal durant tot el curs i en els cursos deis cicles mitja i superior
(de 3r a 6e) s'imparteix una hora quinzenal a lllarg de tot el curs escolar. Els centres educatius aniran incorporant els escacs al seu horari en els propers anys de forma  progressiva.
La iniciativa, impulsada pel Departament d'Ensenya­ment, la Federació Catalana d'Escacs i les universitats de Girona i Lleida, va engegar el curs passat a 11 escotes cata­lanes. A través d'un estudies va comprovar que els estudi­ants que havien  participat al projecte  havien  millorat tant en el camp matematic com en ellingüístic.

(Publicat a El Nou 9 (Ripollet i Osona) el dia 25 d'abril de 2014

Els escacs poden tenir moltes aplicacions a l’aula, i ens poden servir com a eix motivador i transversal per treballar diverses àrees, com per exemple la lingüística.

En la publicació d’aquesta setmana, coincidint amb la celebració de jornades culturals a moltes escoles, volem fer una pinzellada d’activitats que es poden dur a terme a l’aula i que permeten treballar aspectes com la creativitat, la lectura, l’expressió oral i l’escrita.

Leer más...

El dilluns 13 d’abril s’ha dut a terme a Vilaseca, a la sala Milos de l’Hotel Palas Pineda, la presentació del projecte “Escacs a l’Escola”, tot aprofitant la celebració del Campionat de Catalunya d’Edats.

Aquest projecte va començar el curs 2012-13 amb la signatura d’un conveni entre el Departament d’Ensenyament, la Universitat de Girona i la Federació Catalana d’Escacs en el qual hi van participar 10 escoles de tot Catalunya.

El curs 2013-14 se n’ha signat un altre entre el Departament d’Ensenyament, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Federació Catalana d’Escacs en el qual hi participen 104 escoles del nostre país.

En la presentació de dilluns hi han participat com a ponents en Josep Serra i la Marta Amigó de la Federació Catalana d’Escacs i la Dra. Carme Saurina de la Universitat de Girona.

En Josep i la Marta han explicat els motius que han portat a la signatura dels convenis així com els compromisos de cada institució participant. Concretament han fet esment de la Directriu del Parlament de Catalunya, de data 21 de juliol de 2010 i de la Declaració del Parlament Europeu, de data 15 de març de 2012.

També han fet una breu presentació d’aspectes dels escacs que tenen incidència positiva en l’educació.

Han remarcat que la introducció dels escacs en el sistema educatiu dins l’horari escolar a primer i segon de primària pretén aconseguir l’ús dels escacs com una eina educativa.

Han explicat que els escacs contribueixen a exercitar la memòria visual, aprendre a prendre decisions, aprendre dels propis errors, millorar les habilitats lectores i lingüístiques, treballar la capacitat de concentració, creativitat i orientació espacial, potenciar la convivència, treballar textos escrits, treballar conceptes matemàtics,...

El lema del projecte és “observo, penso, jugo”, és a dir, primer observem i ensenyem a observar, després pensem i ensenyem a pensar, és a dir, què volem fer, què podem fer i com ho podem fer, i a la fi, juguem, és a dir, ho fem i ho fem nosaltres, ho fas tu.

La Carme ens ha explicat l’estudi que des de la Universitat de Girona s’ha realitzat el curs 2012-13 a partir d’una enquesta passada als nens i nenes que han participat en el projecte de les 10 escoles, així com als nens i nenes de dues escoles anomenades “control” per tal de poder contrastar. El resultat ha estat clarament favorable a l’ús del escacs com eina educativa.

Aquest estudi ens aporta evidència de la millora aconseguida tant a nivell matemàtic com lingüístic, en aspectes de lectura, per als alumnes que han utilitzat els escacs com a eina educativa.

A nivell matemàtic hi ha una millora significativa que es concreta en la millora de la capacitat de pensament lògic-matemàtic, en el domini numèric i operatiu, en la capacitat mètrica, en la millora de l’orientació espacial i en la resolució de problemes.

A nivell lingüístic hi ha una millora significativa que es concreta en la millora de la comprensió literal i relacional, en la comprensió i percepció visual i en la comprensió organitzativa i interpretativa.

En el debat final amb els aproximadament quinze assistents, s’ha constatat interès pel projecte i s’ha demanat contemplar la opció d’ampliar-lo a altres nivells de l’ensenyament, com a secundària. Des de la taula s’ha confirmat la voluntat però també la prudència.

També s’ha posat sobre la taula el paper que les diferents Facultats d’Educació hi poden fer respecte la formació dels futurs mestres. També s’està treballant en aquesta línia però hem de tenir molt presents les competències que cada institució té en cada camp.

Volem agrair la participació dels que han vingut a escoltar-nos així com les aportacions positives que han fet.