Un total  de 104 escoles catalanes -cap d'Osona i el Ripolles- han indos els escacs coma eina educativa en horari lectiu  deis alumnes de Primaria. El projecte es
diu "Escacs a l'escola" i els objectius que persegueix són exercitar la memoria, aprendre a resoldre problemes i aprendre decisions, treballar la capacitat de concentració i en la part més teorica s'estudien les diferents tipologies de textos  o conceptes matematics. Tot aixo a banda d'aprendre el moviment de les peces i les normes  basi­ques d'aquest joc.
A primer  de Primaria es treballen una hora a la setmana de gener a juny, a 2n es fa una hora setmanal durant tot el curs i en els cursos deis cicles mitja i superior
(de 3r a 6e) s'imparteix una hora quinzenal a lllarg de tot el curs escolar. Els centres educatius aniran incorporant els escacs al seu horari en els propers anys de forma  progressiva.
La iniciativa, impulsada pel Departament d'Ensenya­ment, la Federació Catalana d'Escacs i les universitats de Girona i Lleida, va engegar el curs passat a 11 escotes cata­lanes. A través d'un estudies va comprovar que els estudi­ants que havien  participat al projecte  havien  millorat tant en el camp matematic com en ellingüístic.

(Publicat a El Nou 9 (Ripollet i Osona) el dia 25 d'abril de 2014

Els escacs poden tenir moltes aplicacions a l’aula, i ens poden servir com a eix motivador i transversal per treballar diverses àrees, com per exemple la lingüística.

En la publicació d’aquesta setmana, coincidint amb la celebració de jornades culturals a moltes escoles, volem fer una pinzellada d’activitats que es poden dur a terme a l’aula i que permeten treballar aspectes com la creativitat, la lectura, l’expressió oral i l’escrita.

Llegeix més...

El dilluns 13 d’abril s’ha dut a terme a Vilaseca, a la sala Milos de l’Hotel Palas Pineda, la presentació del projecte “Escacs a l’Escola”, tot aprofitant la celebració del Campionat de Catalunya d’Edats.

Aquest projecte va començar el curs 2012-13 amb la signatura d’un conveni entre el Departament d’Ensenyament, la Universitat de Girona i la Federació Catalana d’Escacs en el qual hi van participar 10 escoles de tot Catalunya.

El curs 2013-14 se n’ha signat un altre entre el Departament d’Ensenyament, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Federació Catalana d’Escacs en el qual hi participen 104 escoles del nostre país.

En la presentació de dilluns hi han participat com a ponents en Josep Serra i la Marta Amigó de la Federació Catalana d’Escacs i la Dra. Carme Saurina de la Universitat de Girona.

En Josep i la Marta han explicat els motius que han portat a la signatura dels convenis així com els compromisos de cada institució participant. Concretament han fet esment de la Directriu del Parlament de Catalunya, de data 21 de juliol de 2010 i de la Declaració del Parlament Europeu, de data 15 de març de 2012.

També han fet una breu presentació d’aspectes dels escacs que tenen incidència positiva en l’educació.

Han remarcat que la introducció dels escacs en el sistema educatiu dins l’horari escolar a primer i segon de primària pretén aconseguir l’ús dels escacs com una eina educativa.

Han explicat que els escacs contribueixen a exercitar la memòria visual, aprendre a prendre decisions, aprendre dels propis errors, millorar les habilitats lectores i lingüístiques, treballar la capacitat de concentració, creativitat i orientació espacial, potenciar la convivència, treballar textos escrits, treballar conceptes matemàtics,...

El lema del projecte és “observo, penso, jugo”, és a dir, primer observem i ensenyem a observar, després pensem i ensenyem a pensar, és a dir, què volem fer, què podem fer i com ho podem fer, i a la fi, juguem, és a dir, ho fem i ho fem nosaltres, ho fas tu.

La Carme ens ha explicat l’estudi que des de la Universitat de Girona s’ha realitzat el curs 2012-13 a partir d’una enquesta passada als nens i nenes que han participat en el projecte de les 10 escoles, així com als nens i nenes de dues escoles anomenades “control” per tal de poder contrastar. El resultat ha estat clarament favorable a l’ús del escacs com eina educativa.

Aquest estudi ens aporta evidència de la millora aconseguida tant a nivell matemàtic com lingüístic, en aspectes de lectura, per als alumnes que han utilitzat els escacs com a eina educativa.

A nivell matemàtic hi ha una millora significativa que es concreta en la millora de la capacitat de pensament lògic-matemàtic, en el domini numèric i operatiu, en la capacitat mètrica, en la millora de l’orientació espacial i en la resolució de problemes.

A nivell lingüístic hi ha una millora significativa que es concreta en la millora de la comprensió literal i relacional, en la comprensió i percepció visual i en la comprensió organitzativa i interpretativa.

En el debat final amb els aproximadament quinze assistents, s’ha constatat interès pel projecte i s’ha demanat contemplar la opció d’ampliar-lo a altres nivells de l’ensenyament, com a secundària. Des de la taula s’ha confirmat la voluntat però també la prudència.

També s’ha posat sobre la taula el paper que les diferents Facultats d’Educació hi poden fer respecte la formació dels futurs mestres. També s’està treballant en aquesta línia però hem de tenir molt presents les competències que cada institució té en cada camp.

Volem agrair la participació dels que han vingut a escoltar-nos així com les aportacions positives que han fet.

 

Aquest migdia, 28 de febrer, s'ha presentat el projecte "Els escacs, una eina educativa" a Barcelona, a la seu de la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya amb la presència de la Consellera d'Ensenyament, Irene Rigau.

El projecte ha estat engegat pels membres de Junta de la Federació Catalana d'Escacs, Josep Serra i Marta Amigó, juntament amb les Universitats de Girona i de Lleida, que també hi estaven presents. En aquesta presentació s'ha remarcat els efectes beneficiosos dels escacs com el càlcul mental, la concentració i  la memòria, entre d'altres. En Josep Serra i la Marta Amigó han explicat uns exemples de com enllaçar escacs i matemàtiques o de com fer raonar als alumnes d'edat escolar.

Aquest projecte ha arribat a 104 escoles i esperem que arribin a moltes més.

Toni

Toni Ayza a la presentació del projecte.

 

taula amb josep

Presentació del projecte "Els escacs, una eina educativa" amb el Josep Serra a la dreta.

 

Marta

La Marta Amigó a l'explicació del projecte

 

Notícia al web de la Generalitat de Catalunya

Notícia Tv3