El passat dissabte 16 de maig l'escola Misericòrdia de Reus es va omplir de joves escaquistes per dur a terme la 1a Trobada d'Escacs Escolars emmarcada dins el projecte "Escacs a l'Escola" al Camp de Tarragona.

L'activitat, la qual va ser iniciativa d'un grup de mestres que assisteixen a la formació al CRP de Reus, va ser un èxit de participació, arribant a 160 participants procedents de 14 escoles diferents.

Degut a l'alt nombre de participants, es van fer 3 grups de jugadors per jugar partides d'escacs: un per als alumnes de 1r de primària, un altre per als de 2n i un últim grup per als alumnes de 3r a 6è. També es van habilitar taulers perquè alguns nens i nenes de P5 puguessin fer partides de peons.

Llegeix més...

El passat 23 de setembre la Universitat de Lleida i els Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament a Lleida van dur a terme la presentació del projecte “Escacs a l’escola” per aquest curs escolar a les Terres de Lleida.

L’acte, el qual es va dur a terme a les instal·lacions de la UdL, va constar d’unes partides simultànies d’escacs a càrrec del GM Josep Oms amb estudiants de la UdL i alumnes de l’escola Sant Jaume – Les Heures de Lleida i va comptar amb la presència de la Sra. Maria Pau Cornadó, degana de la facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, el Sr. Miquel Àngel Cullerés, director dels Serveis Territorials d’Ensenyament, i la Sra. Marta Amigó en representació de la Federació Catalana d’Escacs.

En acabar l’acte, es va explicar el projecte als mitjans de comunicació presents i la Sra. Cornadó també va anunciar que aquest curs la UdL oferirà als seus alumnes una assignatura transversal sobre escacs.

Durant la mateixa setmana, les escoles Sant Josep de Calassanç (Lleida), Francesc Feliu (Aitona), Pràctiques I (Lleida) i La Noguera (Balaguer) van dur a terme activitats relacionades amb els escacs per tal de difondre aquesta pràctica.

Coincidint amb l’inici del curs escolar, el Departament d’Ensenyament ha obert l’oferta de cursos de formació per al professorat per aquest curs 2014/15, entre els quals s’hi troben un total de 25 cursos adreçats als mestres dels centres educatius que formen part del projecte “Escacs a l’Escola”.

Els cursos, els quals són de 15 hores presencials al nivell 1 (adreçat als mestres que inicien aquest curs la formació) i de 15 hores semipresencials als nivells 2 i 3 (adreçats als mestres que ja van començar la formació fa 2 o 3 cursos escolars), estan repartits per diferents comarques de la geografia catalana.

En total, són 14 les poblacions que acullen la formació: Granollers, Cardedeu, Sant Celoni, Mataró, Girona, Figueres, El Vendrell, Valls, Reus, Montblanc, Roquetes, Tortosa, Tàrrega i Lleida.  

La Federació Catalana d’Escacs (la qual forma part del conveni amb el Departament d’Ensenyament, conjuntament amb la Universitat de Girona i la Universitat de Lleida), s’ha encarregat de coordinar-los i elaborar els temaris de continguts corresponents.

El curs passat, 220 mestres de primària van participar en aquesta formació, la qual comença a l’octubre i acaba al maig, i es preveu que aquest número augmenti aquest curs.

El curs 2012-2013 es va avaluar l’experiència a partir d’unes enquestes passades als alumnes de primer de primària de les escoles que formaven part del projecte i a dues escoles que no en formaven part i que van actuar com escoles control. Aquestes enquestes es van passar al començament i a l’acabament de l’experiència, és a dir, el mes de gener i el mes de maig/juny. L’estudi va consistir en fer una anàlisi amb dades aparellades que mesurava el progrés dels alumnes en diferents disciplines que es va presentar a Sabadell el passat mes de febrer.

Aquest curs 2013-2014 s’ha actuat en dues direccions. Per una banda, s’ha passat una enquesta als mestres que han aplicat el projecte fent més èmfasis als que ho aplicaven per segon any consecutiu. Per altra banda, s’ha passat una enquesta als alumnes de primer de primària d’una selecció de vint-i-cinc escoles que formen part del projecte i a un nombre similar que no en formen part, com escoles control. L’enquesta es tornarà a passar a l’acabament del curs 2014-2015, quan els alumnes hagin fet segon de primària. Aquest curs, per tant, hem incrementat el nombre d’escoles per fer un estudi més representatiu de la realitat del nostre país.

Aquesta recerca està conduïda per la Universitat de Girona dins el marc de la Càtedra d’Escacs, Educació i Desenvolupament Cognitiu de la Universitat de Lleida.

Aquest estiu diverses entitats han apostat per introduir els escacs en la seva oferta formativa per als mestres.

A les iniciatives de l’organització de cursos per part de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i de la Universitat de Girona hi hem d’afegir una formació de 6 hores de durada que oferirà la Fundació Escola Cristiana de Catalunya.

L’activitat, titulada “L’ús didàctic dels escacs”, es durà a terme a Barcelona el dia 30 de juny, de 9h. a 15h., i està adreçada a mestres i professors de totes les etapes educatives.

Per a més informació, podeu consultar a l' adreça web.

L'Associació de Mestres Rosa Sensat oferirà un curs d'escacs adreçat a mestres de Primària dins el marc l'Escola d'Estiu d'aquest any, la qual celebra la 49a edició i té com a tema principal “La societat canvia. I l'escola?”.

El curs, el qual porta per títol “Escacs, un recurs per millorar l’aprenentatge”, es durà a terme els matins de l'1 al 4 de juliol, tindrà una durada de 15 hores de classe (12 de presencials) i oferirà als participants la possibilitat de familiaritzar-se amb el món dels escacs i diferents activitats per treballar-los a l'escola, incidint així en l'adquisició de dominis matemàtics, lingüístics i hàbits socials.

El curs està reconegut pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Per tenir informació més detallada sobre l'activitat podeu adreçar-vos a la web dels organitzadors.

El dilluns 13 d’abril s’ha dut a terme a Vilaseca, a la sala Milos de l’Hotel Palas Pineda, la presentació del projecte “Escacs a l’Escola”, tot aprofitant la celebració del Campionat de Catalunya d’Edats.

Aquest projecte va començar el curs 2012-13 amb la signatura d’un conveni entre el Departament d’Ensenyament, la Universitat de Girona i la Federació Catalana d’Escacs en el qual hi van participar 10 escoles de tot Catalunya.

El curs 2013-14 se n’ha signat un altre entre el Departament d’Ensenyament, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Federació Catalana d’Escacs en el qual hi participen 104 escoles del nostre país.

En la presentació de dilluns hi han participat com a ponents en Josep Serra i la Marta Amigó de la Federació Catalana d’Escacs i la Dra. Carme Saurina de la Universitat de Girona.

En Josep i la Marta han explicat els motius que han portat a la signatura dels convenis així com els compromisos de cada institució participant. Concretament han fet esment de la Directriu del Parlament de Catalunya, de data 21 de juliol de 2010 i de la Declaració del Parlament Europeu, de data 15 de març de 2012.

També han fet una breu presentació d’aspectes dels escacs que tenen incidència positiva en l’educació.

Han remarcat que la introducció dels escacs en el sistema educatiu dins l’horari escolar a primer i segon de primària pretén aconseguir l’ús dels escacs com una eina educativa.

Han explicat que els escacs contribueixen a exercitar la memòria visual, aprendre a prendre decisions, aprendre dels propis errors, millorar les habilitats lectores i lingüístiques, treballar la capacitat de concentració, creativitat i orientació espacial, potenciar la convivència, treballar textos escrits, treballar conceptes matemàtics,...

El lema del projecte és “observo, penso, jugo”, és a dir, primer observem i ensenyem a observar, després pensem i ensenyem a pensar, és a dir, què volem fer, què podem fer i com ho podem fer, i a la fi, juguem, és a dir, ho fem i ho fem nosaltres, ho fas tu.

La Carme ens ha explicat l’estudi que des de la Universitat de Girona s’ha realitzat el curs 2012-13 a partir d’una enquesta passada als nens i nenes que han participat en el projecte de les 10 escoles, així com als nens i nenes de dues escoles anomenades “control” per tal de poder contrastar. El resultat ha estat clarament favorable a l’ús del escacs com eina educativa.

Aquest estudi ens aporta evidència de la millora aconseguida tant a nivell matemàtic com lingüístic, en aspectes de lectura, per als alumnes que han utilitzat els escacs com a eina educativa.

A nivell matemàtic hi ha una millora significativa que es concreta en la millora de la capacitat de pensament lògic-matemàtic, en el domini numèric i operatiu, en la capacitat mètrica, en la millora de l’orientació espacial i en la resolució de problemes.

A nivell lingüístic hi ha una millora significativa que es concreta en la millora de la comprensió literal i relacional, en la comprensió i percepció visual i en la comprensió organitzativa i interpretativa.

En el debat final amb els aproximadament quinze assistents, s’ha constatat interès pel projecte i s’ha demanat contemplar la opció d’ampliar-lo a altres nivells de l’ensenyament, com a secundària. Des de la taula s’ha confirmat la voluntat però també la prudència.

També s’ha posat sobre la taula el paper que les diferents Facultats d’Educació hi poden fer respecte la formació dels futurs mestres. També s’està treballant en aquesta línia però hem de tenir molt presents les competències que cada institució té en cada camp.

Volem agrair la participació dels que han vingut a escoltar-nos així com les aportacions positives que han fet.

 

Aquest migdia, 28 de febrer, s'ha presentat el projecte "Els escacs, una eina educativa" a Barcelona, a la seu de la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya amb la presència de la Consellera d'Ensenyament, Irene Rigau.

El projecte ha estat engegat pels membres de Junta de la Federació Catalana d'Escacs, Josep Serra i Marta Amigó, juntament amb les Universitats de Girona i de Lleida, que també hi estaven presents. En aquesta presentació s'ha remarcat els efectes beneficiosos dels escacs com el càlcul mental, la concentració i  la memòria, entre d'altres. En Josep Serra i la Marta Amigó han explicat uns exemples de com enllaçar escacs i matemàtiques o de com fer raonar als alumnes d'edat escolar.

Aquest projecte ha arribat a 104 escoles i esperem que arribin a moltes més.

Toni

Toni Ayza a la presentació del projecte.

 

taula amb josep

Presentació del projecte "Els escacs, una eina educativa" amb el Josep Serra a la dreta.

 

Marta

La Marta Amigó a l'explicació del projecte

 

Notícia al web de la Generalitat de Catalunya

Notícia Tv3